Νέο εξ αποστάσεως Πρόγραμμα Επιμόρφωσης με έναρξη τον Νοέμβριο 2024
Ετήσιο Πρόγραμμα Επιμόρφωσης 450 ωρών
|
(Νοέμβριος 2024 - Ιούνιος 2025)
- Έναρξη προγράμματος: 25 Νοεμβρίου 2024
- Λήξη προγράμματος: 26 Ιουνίου 2025
- Ώρες επιμόρφωσης: 450 (15 ECTS)
- Διάρκεια: 7 μήνες
- Μέθοδος υλοποίησης: Ασύγχρονη τηλεκπαίδευση (με βιντεοδιαλέξεις)
- Επιστημονικά και Ακαδημαϊκά υπεύθυνος του προγράμματος: Θεοχάρης Ράπτης, Αναπληρωτής Καθηγητής, Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
- Έναρξη εγγραφών: 7 Νοεμβρίου 2024
- Λήξη εγγραφών: 25 Νοεμβρίου 2024
- Κόστος συμμετοχής: 250 ευρώ (€) – παρέχονται εκπτωτικές κατηγορίες / καταβολή του κόστους σε 3 δόσεις
- Δυνατότητα δωρεάν παρακολούθησης της 1ης διδακτικής ενότητας του προγράμματος
- Link φόρμας υποβολής αίτησης για συμμετοχή στο πρόγραμμα: https://forms.gle/zP92pDgfTa7jjk2Z7
Ξεκινά στο Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ. Πανεπιστημίου Ιωαννίνων το ΝΕΟ Πρόγραμμα Επιμόρφωσης: «Μουσική αγωγή: θεωρητικές προσεγγίσεις και πρακτικές εφαρμογές». Το πρόγραμμα υλοποιείται με βιντεοδιαλέξεις (MOOCs) σε μία καινοτόμα πλατφόρμα μάθησης με διαδραστικό περιεχόμενο (βιντεοδιαλέξεις, quiz, δραστηριότητες, λειτουργία forum, σημειώσεις κ.ά.). Περιλαμβάνει 450 ώρες επιμόρφωσης και διαρκεί 7 μήνες. Αναγνωρίζεται από το Υπουργείο Εσωτερικών και Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων και μοριοδοτείται σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία.
- Αποκλειστικά διαδικτυακή εξ αποστάσεως διδασκαλία
- Μοριοδοτήσεις σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία.
- Πιστοποιητικό επιμόρφωσης από Δημόσιο Πανεπιστήμιο (Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ. Πανεπιστημίου Ιωαννίνων).
- Διδάσκοντες και επιστημονικά υπεύθυνοι των μαθημάτων αναγνωρισμένοι καθηγητές ελληνικών Πανεπιστημίων που εγγυώνται την υψηλή ποιότητα των μαθημάτων.
Σκοπός του προγράμματος:
Στο μάθημα παρουσιάζονται κάποιες βασικές θεωρητικές αρχές και κατευθύνσεις από τον χώρο της μουσικής παιδαγωγικής και παρέχονται πολλές προτάσεις για μια δημιουργική, πολυδιάστατη και δημοκρατική μουσικοπαιδαγωγική πράξη. Η πράξη αποτελεί το επίκεντρο όλου του μαθήματος, ενώ η θεωρία αποτελεί τη βάση, τόσο για τον σχεδιασμό, όσο και για τον αναστοχασμό, τον επαναπροσδιορισμό και τη διαρκή βελτίωση του εκπαιδευτικού. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στη σημασία της μουσικής στον χώρο της εκπαίδευσης, ιδίως στις μικρές ηλικίες.
Παρουσιάζονται κάποιες βασικές αρχές και προτάσεις για μουσικές δραστηριότητες, με έμφαση στην ακρόαση ήχων και μουσικής, στο τραγούδι, στην κίνηση, στη χρήση των κατάλληλων μουσικών οργάνων, σε μορφές δραματοποίησης και μη συμβατικής σημειογραφίας και ασφαλώς σε όλους τους δυνατούς συνδυασμούς των παραπάνω. Παράλληλα γίνεται ειδική αναφορά στη συναισθηματική έκφραση των μικρών παιδιών, για την οποία ο ρόλος της μουσικής αγωγής μπορεί να είναι καθοριστικός.
Μετά, το ενδιαφέρον στρέφεται στην ομαδική διάσταση της μουσικής πράξης, με πολλές συγκεκριμένες προτάσεις για όλα τα σχετικά θέματα που μπορεί να αφορούν την ομάδα μουσικής σε κύκλο, όπως τον συντονισμό, τον σχεδιασμό, τη στοχοθεσία, τα υλικά, την οργάνωση του χώρου. Η συζήτηση για την ομαδική διάσταση της μουσικής αναδεικνύει και τη συμπεριληπτική δύναμη που μπορεί να έχει η μουσική, ιδιαιτέρως σε εκπαιδευτικά πλαίσια. Αναφορά γίνεται στις δυνατότητες που διανοίγονται από την/ον εκπαιδευτικό για τη συμπερίληψη παιδιών από ευάλωτες ομάδες, παιδιών προσφύγων ή παιδιών με αναπηρίες και παρουσιάζονται βασικές αρχές και πρακτικές για μια συμπεριληπτική μουσική τάξη.
Προσεγγίζεται επίσης η θεωρία της επικοινωνιακής μουσικότητας, που εξηγεί σε μεγάλο βαθμό όσα ειπώθηκαν και παραπάνω για τη μουσική στη ομάδα και για τη συναισθηματική έκφραση των παιδιών και την επικοινωνία μέσω της μουσικής. Παρουσιάζεται ένα θεωρητικό σχήμα που αναδεικνύει την επικοινωνιακή διάσταση της μουσικής, ενώ ταυτόχρονα γίνονται συγκεκριμένες προτάσεις για εφαρμογές σε εκπαιδευτικά πλαίσια. Με τον τρόπο αυτό γίνεται και το πέρασμα στη μουσική ως κομμάτι του πολιτισμού, στις μουσικές παραδόσεις, με συγκεκριμένες αναφορές σε εκφάνσεις της παιδικής έκφρασης και δημιουργίας, όπως είναι τα παιχνιδοτράγουδα και τα μουσικά παιχνίδια.
Η επιτυχής παρακολούθηση του μαθήματος συμβάλλει στη εξοικείωση με βασικές θεωρίες και αρχές που επιτρέπουν το δημιουργικό σχεδιασμό μουσικών δραστηριοτήτων σε διαφορετικά εκπαιδευτικά πλαίσια, που προσαρμόζονται κάθε φορά στις ιδιαίτερες ανάγκες μαθητών, εκπαιδευτικών και περιβάλλοντος, ευρύτερου και στενότερου.
Το πρόγραμμα απευθύνεται σε:
Σε κάθε ενδιαφερόμενο (κάτοχο Απολυτηρίου Λυκείου).
Ενδεικτικά, το πρόγραμμα απευθύνεται στις ακόλουθες ομάδες ενδιαφερομένων:
- Σε νηπιαγωγούς και παιδαγωγούς παιδικών σταθμών, που μπορούν να χρησιμοποιούν ποικιλοτρόπως στο καθημερινό τους πρόγραμμα.
- Σε δασκάλους, που μπορούν να χρησιμοποιούν ποικιλοτρόπως τη μουσική στο μάθημά τους.
- Σε εκπαιδευτικούς μουσικής στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση
- Σε δασκάλους μουσικής σε ωδεία και μουσικές σχολές.
- Σε όποια και όποιον ενδιαφέρεται για τη μουσική και αναγνωρίζει την αξία της, ιδίως για τις μικρές ηλικίες του.
- Σε φοιτήτριες και φοιτητές παιδαγωγικών και μουσικών τμημάτων.
- Σε κάθε εκπαιδευτικό που θέλει να χρησιμοποιεί τη μουσική στα μαθήματά του.
Διδακτικές Ενότητες & Διδάσκοντες
1η Διδακτική Ενότητα: Εισαγωγή στη θεματική - μουσική και κίνηση - γλώσσα και τραγούδι
Διδάσκων: Θεοχάρης Ράπτης, Αναπληρωτής Καθηγητής, Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
2η Διδακτική Ενότητα: Ακρόαση ήχων και μουσικής- μουσικά όργανα - μουσική αγωγή και συναισθηματική επάρκεια
Διδάσκων: Θεοχάρης Ράπτης, Αναπληρωτής Καθηγητής, Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
3η Διδακτική Ενότητα: Η ομαδική μουσική συνάντηση
Διδάσκουσα: Δήμητρα (Μίτσυ) Ακογιούνογλου, Επίκουρη Καθηγήτρια, Ιόνιο Πανεπιστήμιο
4η Διδακτική Ενότητα: Μουσική αγωγή και συμπερίληψη
Διδάσκουσα: Δήμητρα (Μίτσυ) Ακογιούνογλου, Επίκουρη Καθηγήτρια, Ιόνιο Πανεπιστήμιο
5η Διδακτική Ενότητα: Η μουσική αγωγή μέσα από το πρίσμα της επικοινωνιακής μουσικότητας
Διδάσκουσα: Ζωή Διονυσίου, Καθηγήτρια, Ιόνιο Πανεπιστήμιο
6η Διδακτική Ενότητα: Μουσικές παραδόσεις στην τάξη
Διδάσκουσα: Ζωή Διονυσίου, Καθηγήτρια, Ιόνιο Πανεπιστήμιο
7η Διδακτική Ενότητα: Τελική Εργασία
Διδάσκων: Θεοχάρης Ράπτης, Αναπληρωτής Καθηγητής, Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
Αναλυτικές πληροφορίες μπορείτε να βρείτε στον Οδηγό Σπουδών
Οι εγγραφές και η υλοποίηση του προγράμματος θα πραγματοποιηθεί μέσω της σελίδας:
https://coursity.gr/courses/course-v1:UOI+MusicEducationAnnual+2024_T1/about
Επισκεφτείτε την καινοτόμα πλατφόρμα μάθησης και εγγραφείτε τώρα στο www.coursity.gr